Yhteiseen tahtiin kehittämässä opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja

TAHTI-hankeverkosto kokoontui aurinkoisena toukokuun päivänä Luksian Espoon toimipisteeseen yhteiseen työpajaan kehittämään opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja. Työpaja keräsi yli kaksikymmentä osallistujaa kaikista hankeverkoston oppilaitoksista. Mukana verkoston kanssa kehittämässä oli myös erityisopettajia ja muita asiantuntijaopettajia.

TAHTI-verkosto Espoossa (2)

TAHTI-jengi koossa ja valmiina yhteiseen työpajaan.

Hankeverkostossa on kehitetty ja pilotoitu opiskeluvalmiuksien kartoittamista sekä erilaisia tapoja toteuttaa opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja ja vahvistaa opiskelijoiden osaamista. Verkostossa on järjestetty TAHTI-pajoja, joissa on kehitetty aikuisten perustaitoja, kuten lukutaitoa, digitaalisia taitoja ja numerotaitoja. Koolla työpajassa olikin melkoinen asiantuntijaryhmä, jolla oli jo kokemusta erilaisista tavoista tukea ja kehittää aikuisten perustaitoja. Työpajassa jakauduttiin kuuteen ryhmään, joissa pohdittiin opiskeluvalmiuksien tukemista eri tulokulmista:

1) Miten opiskelijat motivoituvat / kiinnittyvät perustaitoja tukeviin opintoihin?

2) Miten maahanmuuttajien kielitaitoa arvioidaan?

3) Mitä erityistä huomioitavaa on maahanmuuttajien tukemisessa?

4) Miten puutteelliset perustaidot vaikuttavat YTO-aineiden opiskeluun? Entä työelämässä toimimiseen?

5) Miten OPVA-valmennus toteutetaan?

6) Miten erityisen tuen tarve huomioidaan ja miten se erotetaan perustaitojen puuttumisesta?

EM ohjeisti Luksiassa (2)

Projektipäällikkö Erja Mölsä ohjeisti pajalaiset työn touhuun.

Työryhmät pohtivat aihetta omasta tulokulmastaan ja esittelivät lopuksi tuotoksensa kaikille ryhmille. Keskustelu oli vilkasta ja ryhmissä oli yhteisen tekemisen meininki. Työpajan tuotoksena syntyikin paljon hyviä oivalluksia ja ajatuksia opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen kehittämiseen. Työryhmien esityksissä painottui opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen suuri tarve. Perustaitojen puute voi aiheuttaa ongelmia opiskelussa esimerkiksi yhteisten tutkinnon osien suorittamisessa. Tästä syystä oikea-aikaista tukea tulee olla tarjolla. Tuki voidaan järjestää eri tavoin, esimerkiksi pajamuotoisesta, kohderyhmille räätälöidystä tuesta oli hyviä kokemuksia. Toisinaan taas on syytä perustaa päätoimisia opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen ryhmiä. Maahanmuuttajien kohdalla keskustelua herätti myös se, kuinka erotetaan erityisen tuen tarve taitojen harjaantumattomuudesta. Kaikissa ryhmissä nousi esiin moniammatillinen yhteistyö opiskeluvalmiuksien tukemisessa. Kun perustaitoja kartoitetaan ja tukea suunnitellaan, opiskelijan ja hänen vastuuopettajansa lisäksi, mukana on hyvä olla mukana erityisopettaja sekä maahanmuuttajien kohdalla suomi toisena kielenä –opettaja. Tämä vaatii suunnitelmallista yhteistyötä ja ohjausosaamisen jatkuvaa kehittämistä. TAHTI-hanke on todellakin syntynyt oikeasta tarpeesta!

Keskustelua ryhmissä Espoossa (2)

Keskustelu ryhmissä oli vilkasta.

Teksti ja kuvat

Marianne Seppä, Luksia

 

Jätä kommentti